Jak se připravit na FCE? (Julča)

Ahoj,
pro ty, co z názvu nevědí, o co se přesně jedná, bych chtěla na začátek vše objasnit. FCE neboli First Certificate Exam je zkouška z angličtiny na úrovni B2. Tedy pokud zkoušku úspěšně uděláte, vaše jazyková úroveň je (minimálně) B2. Můžete dosáhnout ještě vyšší úrovně - C1.
Před několika dny mi přišly výsledky právě z této zkoušky, kterou jsem dělala na začátku června, a zjistila, že jsem to dala!

Jelikož mi přišlo pár zpráv ohledně toho, jak jsem se připravovala a co to přesně obnáší, rozhodla jsem se, že vám to všechno shrnu v jednom článku. Rozhodně se pročtěte až na konec, kam vám vložím dva takové sheety, které jsem si vytvořila a pak se podle nich učila, a najdete zde i odkazy na užitečná videa.


1. Z čeho se zkouška skládá? 
Zkouška je rozdělena do 4 částí - reading and use of english, writing, listening a speaking. Každá část trvá jinak dlouho a je samozřejmě i jinak bodovaná. Nakonec se všechny části průměrují.
Reading a Use of English jsem psala v jednom bloku dohromady, ale zase to bylo bodováno zvlášť.
To, kolik času budete na co mít a jak se budou jednotlivé bloky bodovat, vám pak řeknou přímo ve vaší jazykové škole.

2. Jak se na FCE připravit?
V FCE se opakují dost podobné typy cvičení, takže to jde celkem jednoduše natrénovat. Nejlepší je, koupit si učebnici přímo k této zkoušce. Je jich hned několik, já třeba měla Compact First Second edition (zelená učebnice), která je podle mého úplně skvělá. Nejenom, že obsahuje 10 lekcí rozdělených stejně jako pak test, ale taky máte nakonci průřez gramatikou, kterou byste měli ovládat, slovníček a přehled ke slohům a takové "návody" co dělat a nedělat.
Já jsem zároveň chodila půl roku na kurz do místní jazykové školy. Po tom půl roce jsem chodit přestala, protože už mě to tolik nebavilo a spoustu věcí, které se tam opakovaly, jsem už znala. Takže to pro mě byla i trochu ztráta času. Rozhodně mi to ale pomohlo se rozmluvit a dostanete aspoň zpětnou vazbu třeba ke slohům, které vám jinak nikdo nezkontroluje (já měla ve finále nejmíň bodů právě z writingu :D)

I já vám tady zopakuju často omílané rady - dívejte se na anglické filmy a seriály (a vyměňte české titulky za anglické nebo zkoušejte i bez) a čtěte anglické knížky!!
Tohle je podle mě snad ten nejdůležitější bod. To, že se našprtáte gramatiku, vám samozřejmě k něčemu taky bude, ale pokud v jazyce nezískáte určitý cit, budete to mít daleko těžší a cvičení vám budou trvat déle.
V mnoha filmech (a tedy v běžné mluvě) se určitá spojení a fráze neustále opakují. Když je budete mít naposlouchané, budou vám pak samy naskakovat a nebudete muset nad větami zbytečně přemýšlet.

3. Jak zkouška probíhá?
Jak už jsem říkala, zkouška je rozdělena do čtyř částí a každá z nich trvá jinak dlouho. Mezi nimi jsou samozřejmě přestávky. A probíhá úplně stejně jako jakýkoliv jiný test.

4. Které části ses nejvíce obávala, co bylo nejhorší?
Nejvíc jsem se (jako spousta mých vrstevníků) bála speakingu, přestože jsem byla ještě po pobytu v Brightonu docela rozmluvená. Obecně se mi ale hůř mluví anglicky před Čechy než před cizinci. Ani nevím proč. :D
Každopádně jsem  měla paradoxně nejvíc bodů (plný počet) právě ze speakingu.
Během zkoušky pro mě byl asi nejhorší listening. Ne proto, že bych měla problém rozumět, ale spíš proto, že celá část byla hrozně dlouhá a bylo pro mě docela těžké udržet pozornost. Bodově to pak ale nedopadlo vůbec špatně.

Pro ty, co se taky obávají mluvení, přikládám několik videí o tom, jak tahle část u zkoušky probíhá. Všechna videa jsou na stejném způsobu, jen s jinými otázkami, tématy. Díky těmto videím jsem si dokázala představit, jak to bude vypadat, a mohla se aspoň částečně připravit. video1 video2 video3

To by bylo asi všechno. Doufám, že jsem vám zodpověděla všechny otázky. Pokud ne, tak určitě napište do komentářů.
Nakonec přikládám slíbené sheety s tipy k jednotlivým částím!

Mějte se krásně!
Julča




Komentáře

Oblíbené příspěvky