Dlouhatánská audiokniha aneb konečně jsem doposlouchala To (Olivka)


Ahoj! Po strašlivě dlouhé době vás tady na blogu zdravím. Tentokrát vám tu nebudu mluvit o několika knihách, ale jen o jedné. Za poslední čtyři měsíce se mi povedlo doposlouchat To od Stephena Kinga, audioknížku, kterou jsem dostala na spolupráci od Audiotéky. Byla to moje první audioknížka vrámci naší spolupráce, tak doufám, že si lidi z Audiotéky nemyslí, že na to kašlu.

Co se týče téhle audioknížky... Má padesát jedna hodin a asi čtyřicet minut, což je fakt síla. V papírové podobě má knížka asi tisíc devadesát stran. No, zkrátka pořádná bichle. Já jsem toho názoru, že tohle dílo mohlo být o doooost kratší. S autorem mám i jinou zkušenost a sedí mi k němu, že čím kratší, tím lepší. Takže můj názor na délku je dost negativní - je tam spoustu zbytečných odboček, které mne nebavily a já se chtěla jen posouvat v hlavní zápletce. Co je špatné na dlouhé audioknížce? Asi to, že ji nelze úplně poslechnout v kuse a tím pádem se stane, že příběh přerušujete. A pak jsem snadno došla k tomu, že jsem dost často nevnímala a že jsem si ani nepamatovala, co se stalo, když jsem poslouchala naposled. Ale nebojte, příběh znám dost dobře, i když jsem se často ztrácela.

Image result for it chapter 2Ohledně příběhu jsem byla ze začátku velmi nadšená. To jsem znala hlavně ve fimové verzi, ale několikrát jsem začátek i četla. (Je stoprocentně těžší se udržet u papírové knihy než u audioknihy, v tomhle je poslechová verze lepší.) Postupně se ale příběh začínal zkomplikovávat a mě vadily odbočky, které se k hlavnímu příběhu vázaly jen minimálně. Je ale nutno dodat, že přestože je to dlouhé, místy nudné, tak to má přesně takovou tu typickou Kingovskou atmosféru, kterou já absolutně žeru! Jsou tam divné výrazy a osmdesátkový nádech, atmosféra maloměsta, lidé mezi sebou mluví místním jazykem a celá kniha působí v tomhle ohledu strašně autenticky. A jestli jsem se bála? Tak to zase ne. Podle mě je To méně horor, více bizár. Ano, asi to má člověka vyděsit, ale na mě to působilo, jako kdyby se King snažil vyděsit někoho před dvaceti lety nebo v době, kdy horor vznikal. Strachy jednotlivých postav byly místy dost divné, ale jaksi celé to sedělo do toho utvořeného světa a atmosféry. Upřímně musím vám tu zmínit můj oblíbený obchod v Derry a to secondhand růže, secondhand šaty (já vím, nedůležité, ale tak pro představu :)). Postavy mi nijak k srdci nepřirostly, ale to podle mého ani nebyl záměr a nijak jsem to ani nehodnotila. Mezi mé oblíbené části určitě patřil úplný začátek aneb seznámení s postavami a jak se ony seznamovaly mezi sebou a konec, který byl velmi akční.

A proč příběh poslouchat a nečíst? Je zde několik důvodů proč. Jedním z těch praktických je, že telefon se sluchátky je mnohem lehčí než kniha (v tomhle případě je to ještě víc na místě), taky můžete poslouchat při usínání a prakticky kdekoliv. Co se týče konkrétně audioknížky To, tak poslechová verze je jistě zajímavější díky hlasům. Každý ze smolařů (hlavním hrdinů) tu má vlastní hlas a to tak krásně vyniká! Nejvíc jsem si oblíbila hlas Billa a Richieho. David Novotný, který namlouvá Richieho, se teda předvedl. Richie je totiž pověstný svými replikami a imitacemi a to se v audioknize moc povedlo! Ještě obecněji je na audioknize lepší, že můžu jako čtenář stále sledovat, kolik času mi ještě zbývá - lépe si rozvrhnu svůj čas a tak.

Image result for itPokud mě lépe znáte, tak víte, že jsem velkým fanouškem filmů. První i druhá část jsou dle mého velmi dobře natočené a zpracované. I po poslechnutí předlohy jsem spíše tým film. Sice z knihy vychází dost minimálně, obsahuje jen hlavní linku, ale jak jsem už zmínila, tak to mne na knize bavilo nejvíce. Co se ale podle mě filmu nepovedlo a to je škoda, je napodobení té geniální atmosféry. Musím říct, že kdyby film měl ty "vibes" jako měla kniha, tak by ho to povzneslo ještě na lepší úroveň. Film tedy úplně Kingovsky nepůsobí, teda aspoň to nové zpracování. Starý film, to je úplně něco jiného... Má jen jednu část, která má tři hodiny a jak je starší, tak trochu víc obsahuje tu atmosféru. Na druhou stranu mě nijak nezaujala a moderní zpracování mám mnohem radši.

Doufám, že pokud máte rádi Kinga, tak se na tuhle knížku minimálně podíváte. Silně doporučuji audioknihu, protože mi přijde, že mě poslouchání více motivovalo To i přes jeho délku dokončit. Děkuji moc Audiotéce za trpělivost a že mi tuhle audioknihu poskytli.

Komentáře

  1. Já si naopak nedokážu představit, že bych měla knihu poslouchat tak dlouho :D Ted co mám prcka, poslouchám na večer Deník moderního fotra a stejně si většinu nepamatuji a zde by to bylo stejné :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky