Teorie, jak může působit vliv knižních blogerů (Olivka)

Ahoj, zdravím vás u nového článku, který tentokrát bude trochu v jiném formátu. Rozdělila jsem ho na dvě části. V první části bude taková moje úvaha o tom, jakými různými způsoby na nás působí vliv knižní blogerů a influencerů a druhá polovina jsou názory lidí z knižních instagramů! Tak jdeme na to!

Smýšlela jsem se nad tématem vlivu knižních influncerů už delší dobu a díky mému předchozím článku o vyhypovaných knihách jsem si uvědomila, jak na mě tento vliv působí.
Dříve jsem si kupovala knížky hlavně podle obálky, ale potom, co jsem se díky bookstagramu dostala víc do světa knižních novinek jsem začala upřednostňovat knihy, na které jsem viděla dobrá hodnocení, recenze, ohlasy. Docela dlouhou dobu to fungovalo tak, že doporučované knihy si mne ve většině případů opravdu získaly. Avšak poté, co jsem z vlastní zvědavosti zkusila pár knih ze světové literatury a našla jsem své oblíbence mezi tou hromadou knih, které jsem přečetla, přestaly mi ty základní parametry stačit. Začala jsem zkrátka od knih očekávat víc než předtím. Proto mi poslední dobou vliv blogerů spíš škodí, protože mi knihy třeba přespříliš vyhypují, já očekávám něco opravdu světoborného, ale nakonec ta konkrétní kniha není až takový zázrak.
Myslím si, že vliv blogerů a jeho účinky souvisí také s tím, podle koho se řídíte. Největší chybou je brát si knihy na doporučení od někoho, kdo nemá podobný vkus. Já chci v blízké budoucnosti začít doporučení filtrovat právě na základě toho, kdo má podobný vkus a dívá se na literaturu ze stejného pohledu jako já - vyhledává stejné "parametry".
Ne všechen vliv knižních blogerů na mě působí negativně. Jsou tu samozřejmě i situace, kdy se mi knížka na doporučení líbí nebo kdy mi něčí názor pomůže rozseknout dilema, zda si knihu koupit nebo ne, ale v většině právě převažují ty negativní zkušenosti s vyhypováním.
S tímto tématem s i pojí titulek o reading copies. Myslím si, že pro hodně lidí jsou reading copies z jedné části důvod, proč je kniha vyhypovaná tak moc, ale taky důvod si ji přečíst ještě předtím než tn hype vznikne. Já tuhle zkušenost mám s knihou Klan, kterou jsem četla v prosinci v elektronické verzi a velmi se mi líbila. Z části to bylo rozhodně způsobeno tím, že jsem neviděla na knihu žádný názor, tím pádem jsem si ho musela vytvořit sama. Každopádně jako skoro každá věc to má své světlé i stinné stránky. Poslední dobou mi přijde, že bookstagramy se neodlišují svými názory. Nevím, jestli je to tím, že ty knihy jsou pro všechny stejně dobré a špatné, což je vlastně nemožné, ale spíš si myslím, že se bookstagrameři buď bojí říct něco proti většině nebo jsou ovlivňovány názory jiných. Já osobně teda nemám problém s tím, že by moje recenze závisela na hodnocení ostatních, ale na instagramu to teď vídam častěji. Zkrátka mi přijde, že sledovaní blogeři udají směr a tím s všichni ubírají - radikálně řečeno (samozřejmě proti nikomu nic nemám).

Jak bookstagrameři odpověděli na otázku "Jak na vás působí vliv knižních blogerů?"

 @knihomurka -  Nijak moc, knížky si vybírám podle sebe a anotací, ale strašně mě baví poslouchat to nadšení :)

@knihyknihyaknihy - Od některých si beru jejich názory opravdu k srdci a přečtu si něco na jejich doporučení

@svet_knih_18 - Často dávám na (ne)doporučení a když mám krizi tahle komunita mě motivuje ke čtení

@pseudokytka - Dali mi spoustu dobrejch tipů, takže za mě je super, že jsou :)

@papi_blog - Já to mám jak kdy a podle toho, koho sleduji. Někdy knihu vyhledám a přečtu si ji protože na ni vidím pozitivní recenze. Jindy ji vyhledám a přečtu protože má samé negativní nebo rozpačité recenze. Faktem ale je, že se nad knížkou zamýšlím a vím o její existenci. Druhý fakt je ale takový, že poslední dobou Blogger vychvali spoustu věcí, ale jen málo co za přečtení opravdu stojí. Trochu mě to mrzí a vím, že každý má jiný vkus a chápu, že se můj vkus nemůže nutné shodovat s jinými, zvlášť, když jsem o trochu jiná věková kategorie...Ale některé ty knihy jsou fakt tak hloupé a zároveň vychvalené, že v tom vidím spíš marketingový tah nebo snaha blogera/ky zalíbit se vydavatelství, aby dostal/la další knihu.

@hromadaknih - Já se skrz influencery většinou dostanu ke knihám, o které bych třeba ani pohledem nezavadila. Na druhou stranu mi přijde, že se v hodnocení knih nechám hrozně ovlivnit názory ostatních.

@nata_sa_b - Ja osobne veľmi dbám na názor blogerov, ktorí majú rovnaký a podobný vkus na knihy ako ja. Dokonca sú blogeri, s ktorými sa s názormi často zhodujeme, takže ak sa im kniha páčila/nepáčila tak veľmi pravdepodobné bude, že napríklad môj názor bude podobný ako ich. Keď napríklad sledujem niekoho, koho vkus na knihy ešte nepoznám, niekoho nového alebo niekoho koho názor je v 90% vždy iný ako môj, tak sa snažím pochopiť jeho názor a podobne. Dokonca sa mi stalo, že takýto čitateľ mi odporučil alebo vďaka svojej recenzii/článku ma presvedčil ku kúpe knihy, ktorú by som normálne ani do rúk nezobrala. U mňa záleží hlavne na tom ako mi to ten človek predá. Je rozdiel keď ti odporúči niečo 14 dieťa alebo dospelý rovesník. Teda tá forma a argumenty prečo si knihu kúpiť/prečítať. Ale to je zas otázka vkusu a aj veku.

@sol.cte - Tak, že na jejich doporučení kupuji knihy a mám očekávání podle toho, co na ně kdo řekl 

@knizni_m.ani.acka - Docela dost, proto většinou koukám na číslové hodnocení a pocityčtu, když knížku mám přečtenou 


































 




 












Komentáře

  1. Skvělý článek!
    Naprosto souhlasím s tím, co píšeš Oli! I já jsem měla takové "parametry" jako ty: obálka, hype, doporučení od někoho, kdo přečetl tolik knih, až je to nad lidské síly. Nevím, kdy přesně se můj pohled změnil, ale teď spíše dávám více pozornosti na první dojem. Na příběh za tou krásnou obálkou.
    Asi za to hlavně může kniha Hvězdy na Berlínem, o které jsem nevěděla, že je to z období druhé světové, a tohle téma prostě není pro mě. Zkusila jsem to, bylo mi z něho špatně, a pokračovat v něm nehodlám a ráda ho přenechám někomu jinému. :)
    Vždycky bude obálka tím první faktorem, co mě přiměje si knihu přečíst, nebo začít ji soudit, ale hned za tím půjde názor někoho, komu věřím. Někoho, kdo to přečetl a vím, že by mi nedoporučil nějakou blbost. Přesně to chci, aby si ta osoba, či kolektiv lidí, odnesl i ode mne. Z mých reakcí a pocitů na knihu, nebo recenzí. Pokud se mi to nelíbí, tak se mi to nelíbí, a naopak. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky